niedziela, 20 stycznia 2013

Scenariusz V



Scenariusz zajęć dotyczących etyki i wartości
w komunikacji i mediach dla szkoły podstawowej ( klasy 1-3 )


Cel główny: Uzyskanie wiedzy na temat funkcjonowania zagadnień etycznych w komunikacji    
         i mediach.

Cele szczegółowe:
1)      Uświadomienie dziecka o ogólnych regułach komunikacji i zasadach korzystania z mediów poprzez odniesienie się m.in. do kwestii kłamstwa i prawdy, zła i dobra.
2)      Wyegzekwowanie umiejętności wskazywania przez dziecko podstawowych wartości w przekazie medialnym (w tym: wpojenie nawyku szacunku dla praw autorskich i wiążącym się z tym obowiązkiem poszanowania cudzej pracy)
3)      Podkreślenie rangi komunikacji interpersonalnej, niezastępowalnej przez komunikację medialną.

Czas zajęć: 2 * 1h

Metody: przedstawienie problemu na podstawie spotów reklamowych, dyskusja (pobudzanie uczniów do udziału poprzez stawianie pytań), współpraca w grupie, praca przy komputerze, quiz/krzyżówka

Pomoce: komputery wraz z oprogramowaniem (m.in. Paint, WordPad), rzutnik

Przebieg zajęć:
 
I Część wstępna (25 minut):

1)      Sprawdzeniu listy obecności.
2)      Rozmowa w formie dyskusji z uczniami na tematy:
-  Czym jest etyka i system wartości?
- Jakie zagrożenia mogą wyniknąć z tzw. przyjaźni internetowych?
- Jakie zasady obowiązują w procesie komunikacji medialnej?

II. Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w klasie  (75 minut):

1)      Prezentacja przez prowadzącego zajęcia kilku spotów reklamowych.
2)      Podział uczestników zajęć na grupy (4-5osób).
3)      Każdy z zespołów losuje jeden z przedmiotów, a następnie dostaje za zadanie za stworzenie krótkiej reklamy wylosowanego produktu. Spot ma zachowywać omawiane normy etyczne i wartości. Zapis treści reklamy powinien znajdować się w programie WordPad, plakat promujący produkt może być zaczerpnięty z zasobów Internetu (należy zwrócić uwagę na kwestię praw autorskich)
4)      Prezentacja reklam (przez liderów grup) przygotowanych przez dzieci, omówienie poprawności wykonania zadania.
5)      Praca indywidualna polegająca na wykonaniu prostego rysunku (program Paint) ilustrującego zagrożenia związane z korzystaniem w niewłaściwy sposób z zasobów komunikacji medialnej.
6)      Ocena plakatu i podkreślenie wagi problematyki związanej z internetowymi zagrożeniami.

III Podsumowanie (20 minut):

1)      Powtórzenie problemów i zagadnień omawianych podczas zajęć.
2)      Zadanie podsumowujące: rozwiązanie quizu lub krzyżówki, który zawierać będzie hasła związane z etyką i systemem wartości oraz ich funkcjonowaniem w komunikacji medialnej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz