Scenariusz zajęć
dotyczących etyki i wartości
w komunikacji i
mediach dla szkoły podstawowej ( klasy 1-3 )
Cel główny: Uzyskanie wiedzy na temat funkcjonowania
zagadnień etycznych w komunikacji
i mediach.
Cele
szczegółowe:
1)
Uświadomienie
dziecka o ogólnych regułach komunikacji i zasadach korzystania z mediów poprzez
odniesienie się m.in. do kwestii kłamstwa i prawdy, zła i dobra.
2)
Wyegzekwowanie
umiejętności wskazywania przez dziecko podstawowych wartości w przekazie
medialnym (w tym: wpojenie nawyku szacunku dla praw autorskich i wiążącym się z
tym obowiązkiem poszanowania cudzej pracy)
3)
Podkreślenie
rangi komunikacji interpersonalnej, niezastępowalnej przez komunikację
medialną.
Czas zajęć: 2 * 1h
Metody: przedstawienie problemu na podstawie
spotów reklamowych, dyskusja (pobudzanie uczniów do udziału poprzez stawianie
pytań), współpraca w grupie, praca przy komputerze, quiz/krzyżówka
Pomoce: komputery wraz
z oprogramowaniem (m.in. Paint, WordPad),
rzutnik
Przebieg zajęć:
I
Część wstępna (25 minut):
1)
Sprawdzeniu
listy obecności.
2)
Rozmowa
w formie dyskusji z uczniami na tematy:
- Czym jest etyka i system wartości?
- Czym jest etyka i system wartości?
- Jakie zagrożenia mogą wyniknąć z tzw. przyjaźni
internetowych?
- Jakie zasady obowiązują w procesie
komunikacji medialnej?
II.
Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w klasie (75
minut):
1)
Prezentacja
przez prowadzącego zajęcia kilku spotów reklamowych.
2)
Podział
uczestników zajęć na grupy (4-5osób).
3)
Każdy
z zespołów losuje jeden z przedmiotów, a następnie dostaje za zadanie za
stworzenie krótkiej reklamy wylosowanego produktu. Spot ma zachowywać omawiane
normy etyczne i wartości. Zapis treści reklamy powinien znajdować się w
programie WordPad, plakat promujący produkt może być zaczerpnięty z zasobów
Internetu (należy zwrócić uwagę na kwestię praw autorskich)
4)
Prezentacja
reklam (przez liderów grup) przygotowanych przez dzieci, omówienie poprawności
wykonania zadania.
5)
Praca
indywidualna polegająca na wykonaniu prostego rysunku (program Paint)
ilustrującego zagrożenia związane z korzystaniem w niewłaściwy sposób z zasobów
komunikacji medialnej.
6)
Ocena
plakatu i podkreślenie wagi problematyki związanej z internetowymi
zagrożeniami.
III
Podsumowanie (20 minut):
1)
Powtórzenie
problemów i zagadnień omawianych podczas zajęć.
2)
Zadanie
podsumowujące: rozwiązanie quizu lub krzyżówki, który zawierać będzie hasła
związane z etyką i systemem wartości oraz ich funkcjonowaniem w komunikacji
medialnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz