Scenariusz zajęć
dotyczących kreatywnego korzystania z mediów
dla szkoły podstawowej ( klasy 1-3 )
Cel główny: Umiejętność korzystania z mediów w
kreatywny sposób.
Cele
szczegółowe:
1)
Na
poziomie tworzenia: umiejętność przygotowywania – z zastosowaniem prostego
sprzętu – rysunku przy użyciu odpowiedniego oprogramowania, zredagowania
krótkiego tekstu w edytorze tekstu na poziomie dostosowanym do umiejętności i
poziomu edukacji.
2)
Na
poziomie przetwarzania: umiejętność przetwarzania (w
podstawowym zakresie) dostępnych treści medialnych przy użyciu prostego
oprogramowania do obróbki treści.
3)
Na poziomie prezentowania: umiejętność prezentowania
przygotowanych treści medialnych z wykorzystaniem sprzętu.
Czas zajęć: 2 * 1h
Metody: dyskusja, praca grupowa, praca z
komputerem
Pomoce: komputery wraz z
oprogramowaniem (m.in. Paint, WordPad)
Przebieg zajęć:
I
Część: wstępna z teorią (35 minut):
1)
Rozmowa
w formie dyskusji z uczniami na tematy:
- Co to są mass media i jakie media są nam znane?
- Znaczenie hasła kreatywność.
- Co to są mass media i jakie media są nam znane?
- Znaczenie hasła kreatywność.
2)
Przedstawienie
krótkiej historii mediów z wykorzystaniem potencjału uczniów – zaangażowanie
ich we współtworzenie „osi czasu mediów”.
II.
Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w klasie (75
minut):
1)
Podział
uczestników zajęć na grupy (3-4osoby) i przydzielenie im stanowisk
komputerowych.
2)
Każdy
utworzonych zespołów ma za zadanie przygotować krótką opowieść na temat:
„Ulubiony środek przekazu”, w którym przestawi jeden wybrany środek mass mediów.
W projekcie konieczne jest zawarcie przynajmniej jednego prostego rysunku
wykonanego za pomocą odpowiedniego oprogramowania (Paint), oraz krótkiego
(około 10-zdaniowego) tekstu argumentującego wybór. Pozostałe rysunki, filmy,
nagrania do prezentacji należy wyszukać na postawie wiedzy zdobytej na
zajęciach I (dotyczących korzystania z informacji).
3)
Po
upływie czasu przeznaczonego na wykonanie zadania, prowadzący przygotowuje
stanowisko do prezentacji efektów pracy i wyznacza kolejne grupy, które dzielą
się wykonanymi zadaniami.
4)
Ocena
poprawności wykonania zadania.
III
Podsumowanie (10 minut):
1)
Wyjaśnienie
uczestnikom celu zajęć mających przybliżyć kreatywne wykorzystywanie mediów.
2)
Przypomnienie
i utrwalenie wiadomości zdobytych na temat mediów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz