niedziela, 20 stycznia 2013

Scenariusz III

Scenariusz zajęć dotyczących języka mediów dla szkoły podstawowej (klasy 1-3)

Cel główny: Umiejętność rozpoznawania przekazów medialnych i reklamowych i ich funkcji

Cele szczegółowe:
  • rozpoznawanie reklamy i identyfikowanie przekazów reklamowych, które nas otaczają
  • umiejętność rozróżniania przekazów medialnych, które wywołują różne emocje;
np. strach, smutek, radość.


Czas zajęć: 2 * 1h

Metody: rozmowa, dyskusja, praca w grupach, praca z komputerem, krótka scenka,

Pomoce: rzutnik, komputery, reklamy przygotowanie w formie prezentacji PowerPoint, kartki brystolu, magnesy do przyczepiania plakatów na tablicę

Przebieg zajęć:
I Część wstępna z teorią ( 20 minut )
1. Co to jest reklama?  Dyskusja.
2. Wyjaśnienie przez nauczyciela pojęcia reklama
3. Ostatnio widziane reklamy - banery, internet, telewizja, billboardy, prasa.

II. Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w klasie  (65 minut)

1. Pokazanie dzieciom reklam różnie nacechowanych emocjonalnie (smutek, radość, zdziwienie) Zadaniem klasy będzie zinterpretowanie ich przekazu i znalezienie czynników powodujących ich prawidłowy odbiór.
- wyświetlenie reklamy na której pojawia się uśmiechnięta rodzina - uśmiech jako oznaka zadowolenia z produktu

- wyświetlenie reklamy na której pojawia się zdziwiony konsument. Jego reakcja wynika z ceny bądź jakości innych produktów niż ten reklamowany przez niego.
- wyświetlenie reklamy, na której pojawia się np. smutny wątek głodnych zwierząt ze schroniska (reklama ma skłonić konsumenta do zakupienia reklamowanego produktu, z którego dochód zostanie przekazany na cele społeczne).
2. Klasa zostaje podzielona na grupy
- każda z grup ma za zadanie zareklamowanie pewnego produktu za pomocą plakatu (na kształt billboardu)
GRUPA I: pasty do zębów

GRUPA II: klocków lego
GRUPA III: płatków kukurydzianych

GRUPA IV: gry komputerowej
- na koniec wszystkie plakaty zostają powieszone na tablicy i omówione przez przedstawiciela grupy
3. Klasa dzieli się na grupy, które mają za zadanie odegrać scenkę, w której reklamując produkt, namawiają do jego kupna. Reklama ma polegać tylko na słownym zachęcaniu - przedstawianiu plusów produktu oraz minusów konkurecyjnych wyrobów.

III. Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w pracowni komputerowej (25 minut)
1.Wyszukanie przez uczniów reklam, które wywołują uśmiech, zachęca do kupna. Uzasadnienie swojego wyboru.
2. Polecenie wejścia na strony typu www.wp.pl, www.onet.pl, www.youtube.pl i odszukanie na nich reklam. Dyskusja na temat: “dlaczego reklamy są tak popularne w serwisach internetowych?”. Wyjaśnienie przez nauczyciela, że reklama najlepiej spełnią swą funkcję, będąc w widocznym i często odwiedzanym miejscu (tak jak w/w strony www).
3. Odszukaj znaczenie pojęć: reklama, banner internetowy, billboard, Pop-up window.


IV. Podsumowanie (10 minut)
  • Podsumowanie i utrwalenie wiadomości.
  • Dyskusja na temat: “Jesteś producentem zabawek i chcesz zareklamować swój produkt. Wybierz sposób promowania swoich wyrobów oraz miejsce, w którym umieścisz swoją reklamę. Uzasadnij.”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz