sobota, 19 stycznia 2013

Scenariusz I


Scenariusz zajęć dotyczących źródeł informacji dla szkoły podstawowej ( klasy 1-3 )

Cel główny: Umiejętność rozpoznawania źródeł informacji.

Cele szczegółowe:
1) Umiejętność dostosowania najważniejszych źródeł informacji do wieku i poziomu edukacji oraz umiejętność skorzystania z nich.
2) Umiejętność skorzystania z biblioteki szkolnej z pomocą wskazówek nauczyciela.
3) Uzyskanie wiedzy na temat różnic w informacjach pochodzących z różnych źródeł.

Czas zajęć: 2 * 1h

Metody: rozmowa, dyskusja, quiz, praca w grupach, praca z komputerem


Pomoce: encyklopedie, słowniki, komputery

Przebieg zajęć:
I Część wstępna z teorią (30 minut):
1. Rozmowa w formie dyskusji z uczniami na temat: (10 minut)
- jakie źródła informacji rozróżniamy?  

- ulubione i najprostsze metody wyszukiwania informacji zdaniem dzieci
2. Przedstawienie różnych typów źródeł informacji: (10 minut)
  • Tradycyjne - Drukowane, pisane np.książka,podręcznik,encyklopedia,słownik,gazeta,czasopismo,materiały kserograficzne, plansze i tablice;
  • Tradycyjne - elektroniczne, np. radio, telewizja
  • Nowej generacji - elektroniczne, np. internet, multimedialne programy dydaktyczne, multimedialne encyklopedie, słowniki, podręczniki, książki elektroniczne(e-booki)
3.  Zasoby biblioteki szkolnej, księgozbiór podręczny z uwzględnieniem encyklopedii i słowników i zasady korzystania (5 minut)
4.  Internet jako źrodło informacji - zagrożenia i zalety; Czy internet zawsze “mówi” prawdę? 
(5 minut)

II. Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w klasie  (50 minut):
1. Rozdanie encyklopedii i słowników dzieciom i zapoznanie się z ich wyglądem i układem.
2. Odszukaj znaczenie słów "encyklopedia" i "słownik".
3. Ustal różnice między tymi pojęciami i zastanów się, w jakich sytuacjach możemy ich używać.
4. Ćwiczenia w grupach (4-5 osób), uczniowie otrzymują na kartkach polecenia dostosowane do odpowiedniego słownika lub encyklopedii:

GRUPA 1: Mając do dyspozycji słownik polsko-angielski i angielsko-polski odszukaj tłumaczenie słów "słownik" oraz wyrażenie "źródło informacji".

GRUPA 2: Na podstawie słownika historii Polski odszukaj znaczenie słowa "serwituty", "dziesięcina".

GRUPA 3: Na podstawie słownika matematyczny odszukaj znaczenie pojęcia 
"trójkąt Pitagorasa", "kąt pełny"

GRUPA 4: Na podstawie słownika geograficznego objaśnij pojęcie "depresja", "amplituda"

GRUPA 5: Jak słownik wyrazów obcych wyjaśnia pojęcia: "dygresja" i "agresja"

GRUPA 6: Weź słownik ortograficzny i wyjaśnij pisownię "zwój" oraz "pszczoła"

5.Poszczególne grupy referują wyniki swojej pracy, ocena pracy grup.

III.  Część właściwa zajęć z praktycznym zastosowaniem wiedzy - w pracowni komputerowej 
(30 minut ):
1. Klasa zostaje podzielona na 3 grupy. Pierwsza grupa zajmuje się wyszukiwaniem obrazów, druga grupa wyszukiwaniem filmów, a trzecia grupa wyszukiwaniem tekstu.
Zadanie: Korzystając z wyszukiwarki google wyszukaj w parach informacji na temat swojej szkoły. 
2. Uczniowie otrzymują kartki z adresami www portali informacyjnych.
- Ich zadaniem jest wyszukanie informacji na temat zdrowego odżywania się.
- Prezentacja wyników. Porównując wiadomości z różnych stron internetowych zastanów się, czy podane informacje są  identyczne, czy też różnią się od siebie.

IV. Podsumowanie (10 minut):
  • Podsumowanie i utrwalenie wiadomości w formie quizu na temat różnych źródeł informacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz